Nowe wycieczki z Metamorfozami. Sterowce w Gliwicach
W ubiegłym roku minęło 80 lat od historycznego dla gliwickiego lotniska wydarzenia – lądowania na nim legendarnego sterowca Graff Zeppelin. Nie była to jednak jego pierwsza wizyta w naszym mieście. Pierwszy raz ten statek powietrzny zawitał do Gliwic w okolicach obchodzonego tu „Dnia lotnictwa” w 1929 roku.
Ta wizyta odbyła się bez lądowania, wzbudziła jednak ogromne poruszenie mieszkańców. Sterowiec okrążył miasto dwa razy, lecąc na wysokości 250 m, zaś nad rynkiem obniżył się do 150 m. Gliwiczanie z uwagą obserwowali jego wyczyny, zbierając się na placach, dachach i ulicach. Sterowiec przeleciał również nad gliwickim lotniskiem, zniżając się tam do wysokości 50 m a następnie przeleciał nad Łabędami, Sośnicą, Ostropą i Sośnicowicami i skierował się w stronę Raciborza.
Kolejna wizyta tego imponującego statku powietrznego miała miejsce w 1931 roku. Tym razem Zeppelin miał wylądować na lotnisku, więc jego przylot został poprzedzony ogromnymi przygotowaniami. Miasto zadbało o dobrą komunikację miejską i sprawne połączenia z sąsiednimi miastami. Linia tramwajowa łącząca Gliwice z sąsiednim Zabrzem obsługiwała pasażerów połączeniem tramwajowym kursującym co 5 minut. Postarano się o zintensyfikowanie połączeń z Rudami przy pomocy kolejki, zaś ruch autobusowy w mieście odbywał się wahadłowo z dworca na lotnisko.
W dniu lądowania maszyny, przeorganizowano również ruch kołowy w mieście wprowadzając ograniczenia w poruszaniu się po głównych ulicach. W okolicy lotniska przygotowano specjalne parkingi, zaś dla pieszych udostępniono wszelkie drogi.
Warto zaznaczyć, że przewidziano również przyjęcie sporej ilości autobusów z Czechosłowacji oraz Polski. Spodziewano się przyjąć około 50 tysięcy osób, zaś okazało się, że przybyło 200 tysięcy ludzi.
Lądowanie sterowca umilały przybyszom liczne atrakcje, między innymi stoiska
z napojami i żywnością, czas umilała orkiestra, zorganizowano „Zeppelin – loterię”, w której główną nagrodą był przelot sterowcem.
Graf-Zeppelin wyruszył w podróż 5 lipca 1931 roku o godzinie 7.55 z Friedrichshafen, a pojawił się nad Gliwicami o 17.30. Na gliwickim lotnisku witały go dwa samoloty. Maszyna wykonała okrążenie nad miastem, a następnie, przy pomocy 250 osób załogi, wylądowała o godzinie 18.
Pilotami sterowca byli znani powszechnie kapitanowie – Ernst Lehmann i Hans von Schiller. Ponadto na pokładzie znalazło się około 20 pasażerów, wśród których znaleźli się wysocy rangą urzędnicy. Lądowanie odbywało się przy akompaniamencie wiwatującego tłumu obserwatorów. Po wylądowaniu nastąpiła wymiana pasażerów, wymiana poczty oraz powitanie i wręczenie kwiatów załodze.
Po upływie zaledwie pól godziny od lądowania Zeppelin rozpoczął przygotowania do odlotu – dokładnie o godzinie 18.35 włączono silniki, maszyna zatoczyła jeszcze koło nad Górnym Śląskiem i ruszyła w drogę powrotną do portu macierzystego.
W ubiegłym roku Jan Woźniak, na co dzień opiekujący się m. in. Izbą Tradycji przy kopalni Sośnica-Makoszowy, przypomniał mieszkańcom naszego miasta o tym wydarzeniu konstruując makietę przedstawiającą wizytę sterowca na gliwickim lotnisku.
EMMA – Gliwickie Metamorfozy
Literatura:
- Materiały własne stowarzyszenia Gliwickie Metamorfozy
- J. Schmidt, „Historia lotniska w Gliwicach do 1945 r” Rocznik Muzeum w Gliwicach tom VII/VIII
- L. Jodliński „Graf Zeppelin w Gliwicach w roku 1931. Krótka historia sterowców i tego jak zawładnęły wyobraźnią wielu”
- „Oberschlesien im Bild“